Het team van Studielab015

Het vaste team van Studielab015

Marleen Derksen

Marleen Derksen

Het concept van Studielab015 is zorgvuldig bedacht en uitgewerkt door Marleen Derksen.

Marleen heeft in 1998 in Utrecht haar gymnasiumopleiding afgerond aan het St. Bonifatiuscollege. Vervolgens is zij in Utrecht Nederlandse Taal en Letterkunde gaan studeren. Na haar studie Nederlands heeft zij de eerstegraads lerarenopleiding Nederlands aan de Universiteit Leiden afgerond om vervolgens als docent Nederlands en CKV bij het Laurenscollege in Rotterdam aan de slag te gaan.

Na enkele mooie jaren in het onderwijs en de geboortes van haar drie zonen, besloot Marleen het roer om te gooien. Zij ging als zelfstandig ondernemer verder en begon haar eigen tekstbureau: Tekstzaak. Toch bleef het onderwijs trekken. Na een voorzichtige rentree via een tijdelijke vervulling van ziekteverlof, koos Marleen voor een parttime baan als docent Nederlands op het Marnixgymnasium in Rotterdam.

“Uit interesse heb ik vervolgens naast mijn werk als tekstschrijver en docent enkele collegereeksen gevolgd bij de faculteit Pedagogische Wetenschappen aan de Leidse Universiteit. Met name het vak Leren en Cognitie vond ik uitermate boeiend. Het inspireerde mij om me verder te verdiepen in het onderwijs van de 21e eeuw en hoe we onze kinderen kunnen motiveren zelf hun talenten en mogelijkheden te ontdekken en gebruiken. Die kennis en overtuiging wil ik via Studielab015 graag in de praktijk brengen."

"Ik geloof in de kracht van jongeren om het beste uit zichzelf te halen. Soms is daar een extra zetje en betrokken begeleiding bij nodig. Die uitdaging ga ik graag met ze aan.”

Bernice den Haan

Mijn naam is Bernice den Haan, 22 jaar en geboren in Gouda. Daar heb ik in 2013 mijn gymnasiumdiploma gehaald aan het Coornhert Gymnasium. Daarna ben ik aan mijn huidige studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft begonnen, omdat ik nogal breed geïnteresseerd was. Vorig jaar heb ik een halfjaar in Duitsland gestudeerd voor mijn minor. Daarna heb ik nog een minor in Delft gevolgd. Voor het afronden van mijn bachelor loop ik nu stage bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Al sinds de middelbare school heb ik veel bijles en huiswerkbegeleiding gegeven aan verschillende leerlingen. Ik vind het fijn anderen te kunnen helpen en vervolgens de vooruitgang te zien. Iedereen heeft zijn of haar eigen talenten en passies, onderwijs is één van de belangrijkste middelen om die te kunnen ontwikkelen. Daarom houd ik me ook in mijn studie bezig met de vorm en inhoud van de opleiding.

In mijn vrije tijd hockey ik twee keer in de week. Sinds kort heb ik na een aantal jaren ook dansen weer opgepakt, waar ik veel plezier aan beleef. Daarnaast houd ik erg van koken, vooral nieuwe recepten uitproberen vind ik leuk.

Max Greidanus

In 2013 heeft Max zijn VWO-diploma gehaald aan de Amersfoortse Berg in Amersfoort, waar hij het NT/NG profiel volgde. Hierna heeft hij besloten niet meteen door te gaan met een vervolgopleiding, maar om een tussenjaar te nemen. In dit tussenjaar heeft hij naast een paar maanden reizen, ook nog een half jaar aan VIA University Horsens, Denemarken, Mechanical Engineering gevolgd. Nadat deze  opleiding een succes bleek, is hij aan de TU Delft Werktuigbouwkunde begonnen in 2014 en zit Max nu in zijn 3e jaar.

 

Al sinds de 5e klas geeft Max bijles aan scholieren. Ook heeft hij in zijn tussenjaar nog een paar maanden bij een huiswerkinstituut gewerkt in Amersfoort.

 

Ik heb tijdens mijn middelbare schooltijd voornamelijk geleerd te leren. Hier komt veel meer bij kijken, dan je in eerste instantie zou denken. Zo is het combineren van vrienden, schoolwerk, hobby’s en dergelijke soms een kunst apart. Het kan allemaal prima, zolang je goed blijft plannen.

Een ander helpen een probleem te tackelen, doe ik erg graag. Ik vind het altijd fijn te zien wanneer het kwartje valt en een wereld voor leerlingen open gaat. Ik probeer mijn eigen ervaringen in het leerproces door te geven aan leerlingen die zich nu in datzelfde leerproces bevinden. Zo lossen we samen obstakels en problemen op en kan ik ze vaak ook nog inspireren om energie te blijven steken in hun schoolwerk om straks een leuke vervolgstudie te kunnen gaan doen.

Sophie Smits

Sophie haalde in 2012 haar gymnasiumdiploma aan het Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag. Hier volgde zij een combinatie van een CM/NG profiel en in de zomervakantie na de eindexamens heeft zij wiskunde B ingehaald om toegelaten te worden tot de TU Delft. Hier startte Sophie in september 2012 met de bachelor Applied Earth Sciences en is ze in 2015 begonnen met een combinatie van twee masteropleidingen: Reservoir Geologie en Wetenschapscommunicatie. Naast haar studie is Sophie druk met allerlei nevenactiviteiten. Ze sport graag, voornamelijk hardlopen en roeien, en ze is lid bij een studentenvereniging waar ze vorig jaar een fulltime bestuursjaar heeft gedaan. Ook heeft ze inmiddels veel ervaring opgedaan in het geven van huiswerkbegeleiding en bijlessen.

‘Al op de middelbare school gaf ik bijles aan klasgenoten van mijn zus. Sinds september 2016 geef ik veel bijlessen en huiswerkbegeleiding. Ook heb ik een aantal maanden voor de klas gestaan – ik gaf natuurkunde aan klas 2 van het VMBO in Delft – wat ik erg leuk vond om te doen. Doordat ik de minor Educatie aan de TU Delft heb gevolgd, ben ik sinds het behalen van mijn bachelor tweedegraads bevoegd natuurkunde docent. Die ervaring van lesgeven deed mij beseffen dat iedere leerling zijn of haar eigen manier van leren heeft. Het is belangrijk leerlingen daarin een weg te laten vinden en hen daarin te ondersteunen. Eigen verantwoordelijkheid nemen en discipline tonen zijn ook belangrijke onderdelen van leren en hier help ik de leerlingen graag in op weg!’

 

Dieuwke van der Ende

Mijn naam is Dieuwke van der Ende en ik ben 22 jaar. In 2013 heb ik mijn gymnasiumdiploma gehaald en ben daarna gaan studeren aan de TU Delft. Ik besloot de dubbele bachelor Technische Wiskunde en Technische Natuurkunde te doen, aangezien ik wiskunde en natuurkunde de twee leukste vakken vond op de middelbare school. Na deze twee bachelors te hebben afgerond ben ik in 2017 begonnen met de Master Applied Mathematics.

Ik vind het onwijs leuk om mensen te begeleiden en les te geven. Ik ben opgegroeid in Friesland en geef dus al vanaf mijn zestiende zeilles. Op de middelbare school begon ik met bijles geven, allereerst aan mijn buurjongetje, maar al snel aan veel meer leerlingen. Iemand enthousiast maken voor iets wat ik zelf interessant vind, of het nu zeilen of wiskunde is, is iets wat mij altijd heeft aangetrokken. Daarnaast vind ik het erg leuk om te zien hoe ik samen met iemand vooruitgang kan boeken en problemen kan oplossen en tegelijkertijd mijn eigen ervaringen kan delen.

 

Simone Geurts

Ik ben Simone Geurts, 22 jaar en sinds februari maak ik deel uit van het team van Studielab015. In 2013 heb ik mijn diploma behaald en daarna ben ik gaan studeren in Delft, inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden. Op dit moment volg ik de master Transport, Infrastructure and Logistics. In mijn vrije tijd hockey ik bij de studentenhockeyclub hier in Delft.

Een belangrijke vaardigheid die ik geleerd heb tijdens mijn studie is het plannen van mijn werk. Dit vond ik op de middelbare school niet altijd even makkelijk. Mijn ervaring is dat het maken van een goede planning ontzettend goed kan helpen tijdens het leren voor toetsen en het maken van huiswerk. Ook als je je niet precies aan je planning houdt, geeft het toch een hoop overzicht van wat je al kent en wat je nog te doen hebt.

Tijdens mijn studie heb ik veel verschillende vakken gevolgd, van echte wiskundevakken tot meer theoretische vakken. Voor al deze vakken moet je op een verschillende manier studeren, net zoals dat ook geldt voor de vakken op de middelbare school. Voor een taal zoals Frans zul je veel woordjes moeten leren, terwijl je voor bijvoorbeeld natuurkunde vooral veel moet oefenen met sommetjes. Ik vind het fijn om leerlingen te helpen met het vinden van de juiste strategie voor de verschillende vakken, dit is namelijk niet voor iedereen hetzelfde. Wanneer je weet hoe je een vak moet aanpakken, zal het een stuk leuker worden!

Veerle Ooink


Mijn naam is Veerle Ooink en ik ben momenteel 20 jaar. In 2016 heb ik mijn vwo-diploma gehaald op het Grotius College in Delft. Na een grote studiezoektocht heb ik besloten om Notarieel Recht te gaan studeren in Leiden. Dit is mij reuze bevallen en inmiddels ben ik begonnen aan mijn derde jaar van de bachelor.

Ik heb altijd al de mensen om mij heen geholpen met vakken die zij lastig vonden. Maar eind vorig schooljaar ben ik begonnen bij Studielab015 om daar ook andere leerlingen te helpen. Dit vind ik een uitdagende en leuke taak, het is gaaf om samen met de leerling tot een bepaald inzicht te komen. Als dat lukt, en de leerling behaalt een mooi cijfer, dan geeft dat mij een super voldaan gevoel. Daar doe je het allemaal voor!

“Hard werken loont!” Dat is een uitspraak die ik vind kloppen. Alleen probeer ik dat harde werken wel met plezier te doen. Zodat de moeilijke vakken voor de leerlingen geen last meer zijn, maar een doel dat behaald wordt.

Naast het helpen bij Studielab015 en mijn studie in Leiden doe ik ook nog fanatiek aan atletiek. Ik vind het heerlijk om hard te lopen en zo met een voldaan gevoel weer thuis te komen. Ook help ik op de atletiekbaan met het organiseren van allerlei activiteiten voor kinderen zoals kampen en kerstactiviteiten.