Informatie voor ouders over huiswerk, huiswerkbegeleiding en bijles

“Schat, is je huiswerk al af?!” Niet iedere leerling kan enthousiast na een lange schooldag aan het werk gaan en mobiel of Playstation negeren. Huiswerk moet en is een noodzakelijk kwaad in het leven van elke scholier. Helaas, de verleidingen en afleiding voor jongeren van nu zijn groot. En de tijd dat moeders hun kinderen iedere middag konden opwachten met een kopje thee, om ze vervolgens aan hun huiswerk te zetten, is voorbij.

Bij Studielab015 nemen wij ouders die zorg uit handen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat leerlingen graag komen. Daarom creëren we zorgvuldig een rustige, warme en ontspannen sfeer. Er is veel persoonlijke aandacht en tijd voor humor of een goed gesprek. En ja… die tosti, soep of thee horen daar vanzelfsprekend bij. Meer lezen over onze werkwijze?

model 21e eeuwse vaardighedenHuiswerkbegeleiding en bijles volgen in een huiselijke, aangename omgeving. Bij Studielab015 hechten we eraan oprecht verbinding te maken met onze leerlingen. Wij bieden scholieren de noodzakelijke individuele coaching die hen structureel verder helpt. Betrokken, deskundige en persoonlijke begeleiding, daarin maakt Studielab015 het verschil!

Zelfregulering

Het doel van onze huiswerkbegeleiding en bijles is gericht op een belangrijke 21e eeuwse vaardigheid: zelfregulering; hoe kan ik mijzelf aansturen? Bij Studielab015 werken we samen met leerlingen aan het verbeteren van studievaardigheden,  en het ontwikkelen van leerstrategieën aan de hand van de SMART huiswerkmethode. Deze methode sluit naadloos aan bij de 21e eeuwse vaardigheden die het Ministerie van Onderwijs voorschrijft. We helpen de leerlingen in het begin natuurlijk intensief om de methode aan te passen aan hun capaciteiten, ambities en sociale leven.

  • Structureren: Plannen, formuleer je leerdoelen; Welke leerstrategie ga je inzetten?
  • Motiveren: Waarom is het belangrijk deze stof te beheersen, nu maar ook in de toekomst?
  • Activeren van voorkennis en Associëren: Wat weet ik al? Welke kennis kan ik verbinden?
  • Reflecteren: Wat ging goed? Wat kan beter? Hoe ga ik dat aanpakken? Wie kan mij helpen?
  • Toepassen: Kennis actief maken. Welke vragen, verklaringen en voorbeelden kan ik zelf bedenken?

Het doel op langere termijn is dat zij onze SMART-methode ‘onder de knie’ krijgen en gedachteloos toepassen. Onze SMART STUDY SKILLS zijn namelijk ook op de universiteit, het HBO of welke studierichting dan ook uitstekend bruikbaar.

Daarnaast zetten we sterk in op studiemotivatie en zelfstandigheid. Daarbij laten we onze tieners graag in de spiegel kijken, om te ontdekken hoe SMART hun zelfbeeld is:

SMART zelfbeeld

  • Specifiek: Wat wil je bereiken? Welke doelen stel je jezelf specifiek? Waarom en wanneer wil je die doelen specifiek bereiken?
  • Meetbaar: Bepaal je succesfactoren. Met welk meetbaar resultaat mag je tevreden zijn over jezelf?
  • Ambitieus: Zijn jouw doelen ambitieus genoeg? Daag je jezelf voldoende uit?
  • Realistisch: Zijn jouw doelen haalbaar? Passen ze in jouw sociale leven, bij jouw leerervaring en capaciteiten?
  • Trouw: Wees trouw aan je doelen en aan jezelf. Vertrouw op jezelf.